johana němcová

Posted on

(dříve Součková, nar. 1978, dramaturgyně)

Vystudovala DAMU, katedru činoherního divadla, obor dramaturgie. V posledním ročníku nastoupila do angažmá v Činoherním studiu v Ústí nad Labem (2002), kde zhruba za devět let, spolu s režiséry Natálií Deákovou, Filipem Nuckollsem a dramaturgem Vladimírem Čepkem, vyprofilovala jednu ze silných uměleckých generací tohoto výrazného a dramaturgicky statečného divadla.

Vznikla zde řada výjimečných inscenací, na kterých dramaturgicky pracovala, za všechny jmenujme alespoň Schimmelpfenigovu Arabskou noc (režie T. Svoboda), Buchsteinerovu hru Nordost (režie F. Nuckolls) – obě inscenace získaly ocenění v rámci celoroční přehlídky České divadlo, dále Lorcovo drama Dům Bernardy z Alby, kde spolupracovala s režisérem D. Gombárem. Zvláště je třeba zmínit Bovellovo Zmatení jazyků a dramatizaci světoznámé knihy Klub rváčů (dramatizace a dramaturgie, obě v režii F. Nuckollse) – získání autorských práv k této inscenaci bylo raritní, ČS v té době získalo světové prvenství k uvedení této celosvětově známé knihy a to přímo od autora knihy Chucka Palahniuka. Inscenace (se stejně jako film) stala kultovní záležitostí. Hrála se deset let a hrála by se s úspěchem i mnohem déle, kdyby se tvůrci nerozhodli dobrovolně její trvání skončit. Ještě déle se hraje úspěšná komedie Benefice aneb Zachraň Afričana (I. Lausund) a Shakespearovo Zkrocení zlé ženy (dramaturgie a u druhého zmíněného také režijně-dramaturgický koncept, obě v režii F. Nuckollse).

Pro Divadlo v Celetné vytvořila několik dramatizací a dramaturgicky se podílela např. na inscenacích: V. Dyk – Krysař (dramaturgie a dramatizace, režie F. Nuckolls), F. G. Lorca – Krvavá svatba (režie F. Nuckolls), F. M. Dostojevskij – Běsi (režie A. Minajev), J. A. Komenský – Labyrint světa ráj srdce (dramaturgie a dramatizace, režie F. Nuckolls).

Výběr z dalších inscenací: F. Schiller – Loupežníci (dramaturgie a adaptace, Reduta, Brno, režie T. Zielinski), S. Kane – Psychóza ve 4.48 (Ha-divadlo, Brno, režie F. Nuckolls), J. Pommerat – Prolomit ledy (Chebské divadlo, režie Anna Davidová – dříve Petrželková.) Již od dob studií spolupracuje s režisérkou Natálií Deákovou (Činoherní studio, P. Vogel – Jak jsem se učila řídit, J. Mahén – Jánošík).

Mezi dvěma mateřskými dovolenými přijala částečné angažmá v DJKT v Plzni, kde dramaturgicky spolupracovala na inscenaci Caligula (A. Camus, režie N. Deáková) či Sofoklově Antigoně (režie Š. Pácl). Její zatím poslední prací tam je hra Willa Ena Middletown (režie M. Němec).